Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

TIP: Co dělat, když jsem píchnul duši?

Jednoho dne to přijde, můžete si být jisti tím, že tu prázdnou nebo poloprázdnou duši prostě chytíte. U Giantu co měl tlusté pneumatiky do terénu se mi to za asi pět let stalo jednou. Což je zázrak. U Agogs Gust co má spíš silniční, tak už třikrát, jednou zadní, dvakrát po sobě přední.

Pokud píchnete venku …

… tak byste měli mít to štěstí, že buď můžete nějak dotlačit kolo domů, nebo musíte vozit náhradní duši a hustilku (Je hustilka (pumpička) podstatná výbava nebo to jde bez ní?). Vyměnit duši není až tak složité, byť se při tom nejspíš ušpiníte. Variantou je, že můžete zkoušet díru hledat a zalepit (existují i sprejovité věci, ale o těch až někdy něco takového vyzkouším, viz Opravný spray Zefal).

Osobně bych neřešil lepení (nemusí totiž vůbec být snadné najít kde to uniká), ale prostě vyměnil. Jestli chcete šetřit a lepit, tak si tu děravou vemte domů a lepte.

Pozor, nezkoušejte na píchlé duši jezdit. Zničíte si plášť a možná nejenom ten.

Pokud píchnete doma ….

… tedy, lépe řečeno, pokud chcete na kole odjet, přijdete k němu a zjistíte, že je píchlé? Tak je to totéž, vyměňte duši, já bych nelepil. Případně lepte, pokud to děláte rádi (ta vůně toho lepidla není vůbec marná, já vím).

Nemáte-li novou duši a je to jen mírně měkké, tak můžete doufouknout a zkusit dojet do nejbližšího nákupního centra kde mají jak duše, tak většinou i servis na kole. Vymění vám tam duši za asi tak sedmdesát kaček. A rovnou si tam kupte náhradní.

Co s tou výměnou duše?

Jednu věc je dobré vědět, ventilky mají nejenom rozdílné provedení (auto-ventilek, klasický ventilek) podle kterého se bude lišit hustilka, ale také mohou být různě dlouhé. Můj Agogs Gust má vysoké ráfky, takže vyžaduje nejdelší možné ventilky – ty většinou nemají, ale ty střední se tam vcelku dobře dají dát také. Ty nejkratší by asi nešly. Takže na tohle pamatujte.

Duši musíte mít správnou velikost – dá se to poznat podle toho, co je napsáno na pneumatice.

Měnit duši pak musíte tak, že kolo vyjmete z vidlic – pokud máte kotoučové brzdy, nezapomeňte použit plastikovou vložku co zabrání úniku. Pokud nemáte kotoučové brzy, tak je nutné stlačit čelisti k sobě a vyjmout vlákno. Na zdáním kole nezapomeňte zařadit na co nejmenší kolečko. Pak už je stačí povolit rychloupínáky a kolo vyjmout.

TIP: Nejsnáze se kola vyjímají, pokud dáte celé kolo “vzhůru” nohama, bude stát na sedle a řidítkách (pozor na případné přístroje/věci co máte na řidítkách). V servisech na tohle mají stojan s upínákem.

Vyjmutí píchlé duše

Píchlou duši musíte vyndat z pláště – návodu na to najdete docela dost na Internetu, hlavně na YouTube a je dost dobré si na tohle mít dvě umělohmotné páčky, ale pomůže i střední maticový klíč – nebo cokoliv co není ostré a co můžete použít jako páčidlo. Při páčení si navíc dávejte pozor, nechcete poškozovat duši ani plášť. Vyjímání pochopitelně ulehčí, pokud budete mít duši opravdu prázdnou, takže ji případně ještě upusťte.

Osobně bych mimochodem duši a plášť nesundaval dokud je kolo nasazené na vidlicích, ale to je věc osobní volby.

TIP: Protože vás čeká prověření zda v plášti nemáte nějaké sklo či trn, tak je docela užitečné zkusit duši i plášť sundat tak, aby duše zůstala v plášti.

Nalezení díry v duši

Díru v duši najdete snadno, nafoukněte ji aby bylo možné najít unikající vzduch – nejlépe se pak díra hledá ponořením do vody – uvidíte bublinky.

Pokud jste si duši nechali v plášti, tak vám to velmi pomůže k ověření zda něco není v plášti.  Pokud chcete duši lepit, tak vám teď už nic nebrání – osušit, očistit, odmastit, zalepit.

TIP: Povinná výbava na kole aneb co byste měli na kole vozit s sebou vám možná ukáže docela dlouhý seznam, ale ono to dává smysl.

Kontrola pláště

Dost zásadní, protože pokud velmi důkladně neprověříte plášť, tak možná budete duši vyměňovat za pár hodin či dní znovu – to co ji propíchlo totiž může být skryto v plášti a soustavným tlakem při jízdě postupně udělá díru i v nové duši.

Předchozí postup mohl pomoci k rychlejšímu nalezeni, ale obejdete se i bez něj – prostě postupně rukou, hmatem, projet kompletní vnitřní stranu pláště  – je velmi pravděpodobné, že najdete něco ostřejšího. Což je přesně to co musíte vyjmout (dá se použít jehla, nebo nástěnkový špendlík).

POZNÁMKA: Nepodceňujte nalezení zádrhele schovávajícího se v plášti. Jestli ho tam necháte, budete velmi brzy mít opět děravou duši.

Nasazení pláště a nové duše

Čeká vás nasazení, takže nejprve si zpět na kolo dejte plášť, ale jenom jedou stranou okolo, pak mírně, velmi mírně, nahustíte novou duší a vložíte do pláště a ventilek do otvoru k tomu určeném – tady si dejte pozor aby byl opravdu komplet prostrčený a nebyl šikmo.

Následně musíte zasunutou druhou hranu pláště – postupně dokola, ideálně z obou stran, na konci si můžete pomoci oním páčidlem, kterým jste sundavali.

Než novou duši nahustíte, tak komplet celé kolo prohmatejte, můžete ho protáčet a mírně tlačit na plášť – děláte to proto aby se duše uvnitř narovnala. Vizuálně navíc můžete snadno kontrolovat nasazení pláště pomocí čáry, kterou má na boku.

Pak nahustěte zhruba na polovinu tlaku a znovu zkontrolujte zda plášť/duše sedí – pokud ne, někde možná uvídíte nepravidelnost. Případně při roztočení bude plášť “házet”.

Dofouknout na plno a jedeme

Pak už jenom dofoukněte na obvyklý tlak – maximální najdete na plášti (ten určuje jak hodně je možné hustit) a čím těžší jste, tím více se je dobré blížit k onomu maximu.  Zadní kolo navíc zpravidla nese víc vaší váhy.

Tady pamatujte, že málo nahuštěná pneumatiky nejenom klade větší odpor při jízdě, ale také je více náchylná na poškození. Ale o tom více v Co se stane když budu jezdit na podhuštěných pneumatikách?

Poprvé vydáno 13. května 2018