TIP: Nevýhody elektrokol

V předchozím tipu jsme probrali výhody elektrokol, takže je čas řešit i nevýhody. Pochopitelně existují a vy sami musíte zvážit, jak s nim naložíte.

Nevýhody elektrokol

Budete potřebovat elektřinu. Což doma asi problém nebude, nabíječka je jako každé jiné nabíječky (občas trochu větší), ale na cestách to může být komplikace. Počítejte s dojezdem od 50 do 100 km, pak potřebuje baterie nabít. Plné nabití navíc trvá běžně i více než tři hodiny. Na cestách navíc nebudete mít s sebou nabíječku a dostupnost nabíjecích stanic je malá.  Dojde-li šťáva, stále můžete dojet na vlastní pohon.  Přečtěte si Co se stane, když mi na elektrokole dojde šťáva?

Dlouhá doba nabíjení v podobě určitě více jak tří hodiny, běžně až do šesti hodin. Do plného nabití, řada baterií a nabíječek umí nabít i až 80 procent běhen hodiny až dvou, ale pro něco takového musíte nabíjet opravdu vyšším proudem a baterii snižujete životnost.

Menší  dojezd (zejména) u obyčejných levných elektrokol. Vše je navíc závislé na vaší váze (čím těžší, tím menší dojezd), členitosti terénu (čím více kopců, tím menší dojezd) a úrovní zvolené asistence (čím více asistence, tím menší dojezd).  Běžný dojezd je do padesáti kilometrů, po určité době a zkušenostech dáte bez problémů i osmdesát. Hodně záleží na kapacitě a stáří baterie.  Tady viz Jak daleko dojedu na elektrokole? (Jak funguje elektrokolo)

Nutno se naučit s elektrokolem jezdit. Není to totéž jako klasické. Je těžší, takže má i větší setrvačnost. Může mít jiné těžiště podle umístění motoru a baterie. Větší váha má vliv i na reakci na terén. Musíte se naučit hlídat baterii a správně volit úrovně příšlapu. Šetřit baterii vyžaduje více hlídaní a také vypínání tam, kde příšlap nepotřebujete (dá se tím navýšit dojezd až o desítky kilometrů). Větší váha a umístění motoru ovlivňuje i brzdy. Hlídat musíte více i přehazování (nedělat při plné záběru).

Drahé oproti klasickým kolům. To klasické pro běžné ježdění si můžete pořídit pod deset tisíc, elektrokolo za dvacet tisíc a více. Lepší kola do dvaceti tisíc, elektrokolo bude stát dvou až tří násobek. Špičková elektrokola běžně sedmdesát a více. 

Drahé baterie v okamžiku nutné výměny. S odstupem času navíc právě baterie pro vaše kolo už nemusí být běžně dostupné. Vydrží tak 800 až 1000 nabíjecích cyklů, což i při denním ježdění bude tři až pět let.

Drahé  díly pro kola, která používají proprietární díly vyráběné na míru. Zcela určitě jde o motor a baterii, cyklo počítač. Může ale jít o jiné díly, byť ty běžné by měly být klasické. Některé díly mohou být i dražší protože vyžadují lepší parametry – může to být řetěz, kde je často potřeba delší a s větší výdrží (elektrokola vyvinou větší točivý moment než člověk). Dražší mohou být i kvalitnější pláště.

Nebezpečí krádeže a vyšší škoda s tím způsobena. Byť nutno podotknou, že stejný problém mají ti, kteří si koupili klasické kolo za vyšší desítky tísíc a nemají něco zcela levného.

Těžké protože musíte vozit baterii a motor. V praxi to znamená váhu od 18 do 32 kilogramů zatímco u běžného kola 11 až 16 kilogramů. Pokud budete elektrokola tahat do schodů, budete nadávat. Pokud vám dojde baterka, budete muset těch extra deset až patnáct kilo utáhnout, stejně jako byste vy sami měli podobnou nadváhu.

TIP: Jak na kole zhubnout?

Dřívější opotřebení brzd, plášťů, řetězů, převodů, kazety a dalších možných mechanický části (šlapky například). Tím že jezdíte rychleji a delší vzdálenosti. Bylo by to ale stejné u intenzivnějších cyklistů.

Elektrokola nemohou do letadla. Obsahují kupu Li-Ion baterií co převyšují (většinou) povolenou kapacitu do 100 Wh. Typické elektrokolo má 300 až 500 Wh. Jediné jak přepravíte elektrokolo letadlem je bez baterie – tu musíte nějak pořídit nebo dostat na cílové místo samostatně.

Chcete-li kolo čistě pro zátěž a cvičeni tak elektrokolo není zcela to pravé. Nic ale nebrání tomu abyste si příšlap vypnuli a zátěž pak budete mít ještě větší než u klasického kola. Nakonec viz Elektrokola přinášejí tolik cvičení jako klasická jízdní kola.

Některé země mají omezující zákony. V takových pak například elektrokolo nesmí (například) na cyklostezky. Problém můžete mít i s omezením rychlosti pro příšlap pokud ji navýšíte.

Negativní vnímaní a postoj ostatních cyklistů je něco co čas od času bohužel zažijete. Jsou „klasičtí“ cyklisté co elektrokoly opovrhují. Část si myslí, že elektrokola jsou jenom pro staré, nemohoucí nebo postižené. Jsou ti co budou přesvědčení, že s elektrokolem nemáte co dělat na cyklostezce či na trailu. Nechte je být, je to jejich problém.

Všechno? Napadá vás něco dalšího? Chcete se na něco zeptat, něco vysvětlit? Napište na redakce@kolotipy.cz. Nezapomeňte si prostudovat výhody elektrokol

Další aktuální články