TIP: Jak pečovat o elektrokolo

Chcete-li to jednoduše, tak v zásadě stejně jako o klasické kolo. Navíc budete mít jenom elektromotor a baterii. Ale možná bude vhodnější to vzít jako celek, ať si to mužete správně rozložit.

Pláště/pneumatiky a duše

Kontrolujte pláště (pneumatiky) aby nebyly už příliš ojeté a včas je vyměňte. Ztrácí-li se vzorek, je to špatně. Kolo bude hůře držet na silnici i v terénu. Spíše můžete i píchnout nebo prorazit plášť.

Kontrolujte tlak v duších (pneumatikách) a jak už je uvedeno v Co zkontrolovat, než vyrazíte na cestu na kole? určitě to dělejte než vyrazíte ven. Souvisí s tím i Co se stane když budu jezdit na podhuštěných pneumatikách?

Čistota

Udržujte kolo čisté a byť to nemusíte až tak přehánět, je to dobré. Patří sem nejenom čistota rámu, blatníků a další dílů, ale také pohyblivých částí – zejména řetězu a všech ozubení, brzd a dalších součástí kola. U elektrokola obzvláště nepoužívejte vysokotlaký proud vody, mohl by poškodit motor i další elektrické části. Ona „WAPka“ nehodí na čistění kola skoro vůbec nutno dodat. Budete-li mýt elektrokolo, tak vyjměte baterii a ideálně i displej (pokud to kolo umožňuje).

TIP: Nové elektrokolo zhruba po prvních 200 kilometrů vemte na garanční prohlídku, je bezplatná tam, kde jste si kolo koupili

Mazání

Pohyblivé části čas od čas potřebují mazat a hlavně to platí o řetězu – nic velkého, žádné kupy oleje, žádný olej do ozubených částí (kazeta ani převodník se nemaže), stačí jemně do řetězu. Mažete ho proto, že má pohyblivé části, převodník ani kazeta nic pohyblivého nemají, jenom zoubky. Pokud je namažete, budou velmi brzy špinavé a to je špatně. K řetěz se ale ještě vrátíme.

Mazat (silikonovým mazivem) je dobré i kluzné nohy vidlice/zadní tlumič – nenechávejte ale na ploše zbytky maziva, budou chytat prach.  

Pokud budete kolo svěřovat alespoň jednou ročně servisu, tak nemusíte řešit mazání jiných částí. 

Dotahování

Dotahování šroubů se vás bude týkat málo, ale některé se budou po delším ježdění povolovat (typicky šrouby od stojánku, nosiče). Upínáky kol je vhodné kontrolovat před jízdou. U všech šroubů platí, že některé mají jen určité maximální utažení a měli byste mít momentový klíč. Nebo tyhle věci nechat na servisu (ideálně jednou ročně kontrolu a údržbu před sezónou). Dotahovat mohou být potřeba i šlapky i uchycení klik na střed.

Brzdy

Brzdové destičky (či špalíky) budou u elektrokola také dříve opotřebené než u klasického, přeci jenom brzdí o nějaká ta kila navíc (a čím těžší je jezdec, tak tím spíše). Vyměňte je včas, než vám při jízdě nezabrzdí. Poznáte to podle slabého šelestění/škrábání při brzdění. Pokud už není slabé, tak je už skoro pozdě. Špalíky je vhodné udržovat čistě (a rozhodně na ně nepatří mazivo).

Baterie

Kontrolujte baterii (což budete dělat při každém nabíjení) a udržujte kontakty čisté (lihem a hodí se pasta na kontakty) do kterých vkládáte baterii a případné další (displej, u zadního náboje).  Ty se, samozřejmě, nečistí vodou.

POZOR: WD-40 není, ale opravdu není, mazivo.

Baterii dobíjejte na plný stav a ideální je začít ji nabíjet až tak půl hodiny poté co dojedete. Platí i další obvyklé věci okolo nabíjení, tedy zejména to, že je zbytečné ji nechávat na nabíječce dlouho poté co se nabila. K bateriím by se vám mohlo hodit  Jak je to s bateriemi u e-kola? Má vliv počasí? Hraje roli teplota? (Jak funguje elektrokolo)

Řetěz, převodník a kazeta

Řetěz u elektrokola bude velmi pravděpodobně opotřebený dříve než u kola klasického – s pomocí motoru vyvíjíte až násobek běžného točivého momentu než bez něj. Opotřebený řetěz poškozuje převodník i kazetu, takže včasná výměna je dobrý nápad, viz  Jak poznám, že je čas vyměnit řetěz?

Řetěz je dobré odmašťovat a mít k dispozici pračku na řetěz – pak na něj patří mazivo na řetěz. Mimochodem i na kazetu (což jsou kolečka na zadním kole) existuje čistící nástroj – ale dobře vám pomůže štětec nebo kartáček.

Všechno? 

Pokud si myslíte, že je toho příliš, tak pozor. Výše není zdaleka popsáno všechno – na kole je řada dalších pohyblivých částí u kterých je možné (a vhodné) je kontrolovat a udržovat – představec, hlavové složení, kotouče brzd, spousta lanek, střed, přehazovačka či například náboje. Většina z nich nevyžaduje pravidelné časté kontroly a zásahy a můžete vše nechat na roční návštěvu cykloservisu před sezonou (nebo na konci sezony).

Elektrokolo má oproti běžným kolům větší váhu, takže i větší opotřebení – řetězu, nábojů, pneumatik, kazety, převodníků, atd. Má i baterii a elektromotor a s ní související elektrické rozvody.

Další aktuální články