Až 200 tisíc nelegálně upravených eletrokokol v Česku. Neupraveno jen každé páté kolo?

Lidovky.cz uvádějí, že velká část koupených elektrokol v Česku je nelegálně upravená.  Odvolávají se na Centrum dopravního výzkumu (CDV) a z 250 000 elektrokol v Česku jich má být až 200 000 upraveno.  Celé to má tradiční problém jako předchozí prohlášení Besipu a jeho šéfa, Tomáše Neřolda. Nemají pro to žádná data, nic o co by se dalo opřít. 

Podle CDV je tzv. tunningem opatřena více než polovina z nich. „Žádná oficiální statistika ohledně tunningu elektrokol neexistuje. Pokud jsou však proklamace prodejců reálné, bavíme se v rámci České republiky přibližně o 150 000 až 200 000 elektrokol, jejichž elektropohon je odblokován zpravidla až do 50 km/h, někdy ještě více,“ uvedl šéf Besipu Tomáš Neřold.

Představa CDV, že došlo k odblokování u osmdesáti procent všech elektrokol v Česku je úsměvná a svědčí jenom o tom, že CDV je buď mimo realitu nebo je vše účelové. 

Diskutabilní je číslo 250 tisíc, jiné odhady totiž uvádějí pro Česko až 350 tisíc elektrokol.  Rázem by pak onen „odhad“ počtu přečipovaných klesl na 57 procent. 

Limit 25 km/h je zastaralý

Odblokování limitu je běžná věc v eMTB (může být až 50% podíl), stejně jako v Treku (kde může být až 90% podíl), uvádí Jakub Ditrich z eKolo.cz. U čehož je důležité chápat kontext, tohle jsou ve většině případů profíci a jízda s odstraněním 25 km/h limitu je v terénu povolena. Tihle „kolaři“ navíc samozřejmě vědí co dělají a s koly umí. 

Běžný uživatel elektrokola se k čipování  po čase také často vydá, ale na 80% celorepublikový průměr se tahle aktivita nemá šanci dostat.  

Nemluvě o to tom, že 25 km/h je omezení zbytečné a v řadě případů i zbytečně komplikované. 

Jakub Ditrich z eKolo.cz to ostatně komentuje takto:

Kdo se někdy pohyboval po městě na elektrokole, tak ví, že právě omezení rychlosti na 25 km/h je značně nebezpečné a může přivést jezdce do problematických situací.

Proto v ekolo.cz doporučují rychlost elektrokola s asistencí upravit na 32 km/h , která je ve většině zemí na světě je akceptována jako bezpečná.

Neexistující smrtelné nehody

Strašení v článku pokračuje i vyčíslením smrtelných úrazů cyklistů, kteří měli jet na „bicyklu s pomocným pohonem“.  Přitom žádná statistiky nehod nerozlišuje zda šlo o jízdní kola klasická nebo o elektrokola. Centrum dopravního výzkumu přesto tvrdí, že:

Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Jindřicha Friče se v uplynulých třech letech jen na silnicích stalo kolem dvou desítek smrtelných úrazů u cyklistů, kteří jeli na bicyklu s pomocným pohonem. Většina obětí neměla při jízdě na hlavě přilbu.

Tradičně se opomíjí otázka, zda nehoda byla způsobena cyklistou nebo druhým účastníkem silničního provozu.  Pro strašení je ale zjevně vše dobré. 

 

Další aktuální články