Koronavirové mimořádné cyklopruhy přinášejí Evropě 3 miliardy zdravotních benefitů

Něco s čím jsme se v Česku moc nesetkali, mimořádně zřizované cyklopruhy vznikaly po celém světě pro usnadnění využití kol jako dopravy po městech. 

Pop-up cycleways“ většinou ubraly místo autům či vhodně využily prostor, který mohl být využít i dříve. Oddělením pomocí kuželů nebo jiných snadno instalovatelných firem se uspíšilo vyhotovení a města neřešila potřebu (až) několik let něco schvalovat. Prostě to bylo potřeba, bylo to prospěšné a byl nouzový stav. 

V Pop-Up Coronavirus Cycleways Deliver $3 Billion In Annual Health Benefits Across Europe zmiňují výzkum (PDF), který vzal historická data z počítadel průjezdu kol ve 106 evropských městech a zjistil, že došlo k 7 procentnímu růstu.  A konstatují takže, že „každý kilometr (těchto cyklopruhů) navýšil jízdu na kole ve městě o 0.6 procenta“. 

Podle výzkumníku by nová infrastruktura měla vytvořit zdravotní benefity ve výši 3 miliard dolarů ročně.  Vycházejí ze studie z roku 2018 ve které bylo zjištěno, že kilometr pohybu na kole vytváří zdravotní benefit ve výši 0.62 dolarů.

Podle Evropské cyklistické federace se v Evropě v době koronaviru mělo objevit 2 315 km nových mimořádných cyklopruhů.  Přes 1 000 kilometrů jich bylo skutečně zprovozněno a je stále v provozu. 

Jízda na kole je z pohledu koronavirových opatření významná součást. Umožňuje udržet větší vzdálenost, lidé se vyhnou rizikové hromadné dopravě a těží i z větší míry denních fyzických aktivit.

 

Další aktuální články