Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Znovuzavedené roušky v MHD vrací pozornost k jízdním kolům. Budou během babího léta cestovat Češi ve městech jinak? (TZ)

Provoz městské hromadné dopravy se po prázdninách vrací do běžného režimu. Povinnost cestovat s ochranou obličeje, která znovu platí od 1. září, ale bude pravděpodobně znamenat spíše nestandardní podmínky. Jarní zavedení hygienických opatření řadu lidí od MHD odrazovala a cestující pro své pravidelné cesty volili jiné alternativy. Jednou z nich se stala jízdní kola, o která byl během jara i léta enormní zájem, což potvrzují také prodejci. Dá se očekávat podobná situace i nyní?

Konec prázdninového provozu znamená, že pravidelné linky budou jezdit častěji především v pracovních dnech a dopravních špičkách. To by v minulých letech znamenalo také vyšší počet přepravených osob, letos tomu tak spíše nebude. Jak ukázala situace na jaře, zájem Čechů o využívání prostředků hromadné dopravy výrazně klesl a v některých městech se ani po zrušení povinnosti nošení roušek nevrátil k úplnému normálu z minulých let.

Koronavirová krize a její dopady budou už navždy symbolem tohoto roku. Jsou však oblasti, kterým tato situace naopak nabídla nové příležitosti. Jednou z nich je cyklistika. Ta má u nás již tradiční popularitu, v tomto roce ale zaznamenala opravdový boom. Řada Čechů vyměnila MHD za svá jízdní kola a začala je využívat i jako způsob každodenní dopravy po městech. 

Lidé zjistili, že kolo může být ideálním dopravním prostředkem i pro městskou přepravu. Po letech vytáhli kolo i ti, kterým se na něj už dlouho jen prášilo ve sklepě,“ uvádí Martin Kudrna, ředitel obchodu s cyklistikou bikero.cz. Výrazně se zvýšil také zájem o pořízení nového kola a cyklistických potřeb, což dokazují i údaje z prodejů. „Meziroční nárůst jsme měli ve výši 400 % a díky velkým zásobám, které jsme si vytvořili na začátku krize, jsme připraveni i na další vlnu zvýšeného zájmu českých zákazníků“ doplňuje Kudrna.

Do práce i na nákup

Během letních prázdnin vyráží spousta Čechů na cyklovýlety do přírody a mimo velká města. Není tak divu, že se s letošními limity pro cestování do zahraničí zvedl zájem o dovolenou na kolech v ČR. Kol ale přibylo i ve větších městech, a to nejen během karantény. Dle dostupných zdrojů se v některých městech počet cyklistů dokonce zdvojnásobil. Na rozdíl od aut není potřeba řešit často složité a drahé parkování, někde může kolo dokonce cestu zkrátit. Pro ty, kteří si fyzicky netroufají na klasické kolo, jsou tu ta elektrická. „Mnoho lidí si ke kolu našlo cestu a už u cyklistiky zůstane. Také v mém okolí mám mnoho známých, kteří ze strachu vyměnili metro či tramvaj za kolo a už se jim nechtělo vracet zpět do přeplněných vagónů,“ potvrzuje Kudrna.

Všechny tyto faktory a zkušenost z jarních měsíců naznačují možné pokračování tohoto trendu také nadále, i když hlavní letní sezóna je již u konce. Meteorologové ale slibují i v následujícím období poměrně přívětivé počasí, září má být teplotně dokonce mírně nadprůměrné.