TIP: Jak je to s omezením rychlosti u elektrokola na 25 km/h

Elektrokola mají zákonem dáno omezení asistence (příšlapu) na 25 km/h.  Pokud tuto podmínku splňují, není na na nahlíženo jako na motorové vozidlo a jsou stále bicyklem.  Objevuje se okolo toho řada mýtů, jako například tento

Elektrokolo, jenž může překročit rychlost 25,-km/h je dle zákona motorovým vozidlem a platí tedy pro něj veškeré předpisy, jako pro motorku a to včetně zákazů vjezdu. Do 25 km/h je na ně nahlíženo, jako na jízdní kolo.

K němuž je nutné dodat, že každé kolo (a také elektrokolo) může překročit rychlost 25 km/h. Pokud to ušlapete, můžete jet setrvale třeba 30 km/h. A pokud se pustíte z kopce, je na vás jak to udržíte, ale jeďte si třeba 70 km/h. S příšlapem, motorem ani elektrokolem to nemá nic společného. A zákon to, samozřejmě nijak neřeší.

Další zvláštní lež vymyslel BESIP s rámci kampaně proti elektrokolům

Elektrokol přibývá. Podle odhadů jich po našich silnicích jezdí už přes čtvrt milionu! Mnoho z nich je načipovaných-někdo u nich odstranil omezovač, který hlídá max. rychlost při jízdě s pohonem na 25 km/h. Takové elektrokolo nemá na silnici co dělat a jízda na něm je nebezpečná.

Proč? Kolo není na takovou rychlost konstruované-při jízdě ve vysoké rychlosti může dojít k jeho poruše a nehodě. Ostatní řidiče také může vysoká rychlost blížícího se cyklisty zaskočit a tím dojít ke kolizi. V takových případech bohužel většinou vyhrává auto nad kolem.

Opět nesmysl. Elektrokolo je, stejně jako klasické kolo, konstruováno na rychlost i přes 50 km/h. Samozřejmě úměrně tomu jak kvalitní kolo jste si koupili, jak je opotřebené, zda není poškozené.  Běžná rychlost jízdy po rovině je přes 30 km/h a z kopce  budete, také běžně, překračovat 40 km/h.  Přečtěte si Jaká je běžná rychlost jízdy na kole? pokud chcete vědět více.

Elektrokolo nemá konstrukcí rychlost nijak omezenou. A samozřejmě ani řidiče vaše „vysoká rychlost“ nepřekvapí. 

Mimochodem, těch požadavků je víc než omezení příšlapu na 25 km/h. Chcete-li to detailněji, tak třeba viz Legislativa – elektrokola na ekolo.cz

Omezení rychlost na 25 km/h

Do 25 km/h vám bude elektrokolo pomáhat motorem (příšlap, asistence). Jakmile tuto rychlost překročíte, motor se vypne. Je to dáno zákonem a tolerance je tam 10 %, takže většina elektrokol se vypne někde okolo 27 km/h. Až rychlost snížíte, opět začne pomáhat. 

Popsané je to ostatně v Jak je to s příšlapem (pomocí) u ekola? Budu muset pořád šlapat? (Jak funguje elektrokolo)

Odstranění omezovače 

Odstranit omezení asistence rychlostí 25 km/h je samozřejmě možné.  Většinou tzv. „přečipováním„, některá kola to mají přímo dostupná v servisním menu, někde je možné změnit firmware, na jiných jde o dodatečnou elektroniku. Bývá rozumné si to posunout na 32 km/h a je to také rychlost o kterou se řada organizací snaží aby se stala novým omezením asistence u elektrokol.

Pokud tohle uděláte, budete mít elektrokolo co „nevyhovuje“ zákonu a můžete dostat pokutu. Můžete, ale to by někdo nejprve musel přijít na to, že něco takového máte, že to používáte a také, že jste za to zodpovědní.   

Samotné přečipování není nelegální a navíc se dá snadno udělat tak, že pro jízdu po veřejných komunikacích stále vaše okolo bude dodržovat omezení na 25 km/h asistenci a mimo ni si prostě omezení vypnete.  Dokonce nepřijdete ani o záruku. Až vám někdo, třeba jako BESIP, bude tvrdit opačně, zasmějte se a vysvětlete jim to.

Zvýšit omezení na (či nad) 32 km/h neudělá vaše kolo nebezpečné. Je to běžná rychlost kterou na kole budete jezdit i bez elektromotoru a asistence.  Stále budete muset šlapat aby to jelo (nestane se z toho moped) a stále bude na vás, abyste jezdili bezpečně a rychlost volili podle okolností. 

DODATEK: Původně zabloudivší 35 km/h aktualizování na 32 km/h. Odpovídá to i tomu jak je to v některých dalších zemích. 

Další aktuální články