Valeo přináší revoluci v pohonu elektrokol se systémem 48V (TZ)

Paříž, 15. prosince 2020Společnost Valeo, světová jednička v oblasti elektrifikace automobilů, přizpůsobila své 48V elektromotory pro jízdní kola. Díky tomu přichází s dosud nejvýkonnějším systémem elektrického pohonu jízdních kol, který kombinuje výkon, vysokou efektivitu, inteligenci, pohodlí, robustnost a snadné použití.

Jacques Aschenbroich, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Valeo, uvedl: „Jedním z klíčových strategických zaměření společnosti Valeo je růst v segmentu nových forem mobility „s nulovými emisemi“, do níž patří malá městská elektrická vozidla, motocykly a skútry, nebo autonomní droidy pro doručování zásilek. Za tímto účelem využíváme a přizpůsobujeme technologické platformy, které jsme vyvinuli pro automobilový průmysl – například ty určené pro ADAS (Advanced driver assistance system – pokročilé asistenční systémy řidiče), nebo pro nízkonapěťovou elektrifikaci (48V).“

Systém Valeo Smart e-Bike je prvním řešením na světě, které integruje elektromotor s adaptivní automatickou převodovku do pedálové soustavy. S tímto novým elektrickým pohonem se kolo přizpůsobí cyklistovi, a ne naopak. S tím, jak se automaticky mění převody, algoritmy pohonu současně upravují i množství elektrické výpomoci, jež cyklista potřebuje hned od prvního šlápnutí do pedálu.

Touto technologií společnost Valeo opět demonstruje svou schopnost přinášet inovace a potvrzuje svou pověst významného hráče v oblasti elektrické mobility.  

Nejprve přišel hybrid-for-all, plug-in hybrid a plně elektrická vozidla, poté následovaly elektrická nákladní auta, elektrické a autonomní minibusy pro kyvadlovou přepravu lidí, elektrické tříkolky nebo dodávkové droidy. Nyní společnost Valeo přichází s dalším využitím svých 48V systémů – v elektrokolech. Skupina je znovu průkopníkem a světovým lídrem v této rychle rostoucí oblasti mobility, pro niž nabízí cenově dostupný způsob elektrifikace.

Technologie Valeo vyvinutá ve spolupráci se společností Effigear se skládá ze 48V elektromotoru a sedmistupňové automatické adaptivní převodovky, které jsou integrovány do jednoho celku umístěného v pedálové soustavě. Toto řešení poskytuje v současnosti nejlepší elektrickou podporu, protože zatímco dosavadní systémy na trhu mají maximálně pětinásobné zvětšení točivého momentu, řešení Valeo dokáže točivý moment motoru 130 Nm zvětšit až osminásobně. Elektrický pohon od Valeo použitý na nákladním elektrokole umožňuje cyklistovi vyjet s nákladem 150 kg až 14% stoupání (ekvivalent rampy v parkovacím domě), aniž by se zapotil. A je jedno, zda jede dopředu, nebo couvá. Elektrický 48V motor společnosti Valeo je také daleko účinnější než 24V, resp. 36V motory používané na drtivé většině dnes dostupných elektrokol. 

Adaptivní automatická převodovka, první svého druhu použitá u elektrokol, používá algoritmus, který rozumí a neustále se přizpůsobuje potřebám každého člověka, a to s přihlédnutím k jeho jízdnímu stylu i podmínkám na cestě. Převodové stupně se mění hladce, a to bez jakýchkoliv tlačítek a páček. Díky společnosti Valeo mohou nyní elektrokola těžit ze stejných výhod jako automobily vybavené adaptivními automatickými převodovkami. 

Systém Valeo Smart e-Bike má v sobě i funkci ochrany proti krádeži integrovanou přímo do pedálové soustavy, která při aktivaci blokuje používání kola. Může se také pochlubit funkcí asistenta pro pěší (když cyklista kolo tlačí), která je obzvláště užitečná při převážení těžkých břemen, a funkcí krátkodobého zesílení výkonu, usnadňující předjíždění ostatních cyklistů a stoupání do kopců. 

Zatímco historicky se kola systematicky vyvíjela přidáváním dalších a dalších nových komponent, společnost Valeo začala od nuly a vyvíjela řešení, který se obejde bez mnoha na poškození choulostivých součástek jízdních kol. Není zde přehazovačka, na řídítcích nejsou řadicí páčky, a tudíž kolo se obejde i bez bovdenů. Dokonce zde chybí i klasický řetěz, místo kterého Valeo nasadilo čistší řemen. Ve výsledku má elektrokolo se systémem pohonu Valeo skoro o 50 dílů méně, které jsou často křehké a vyžadují neustálou údržbu. Běžné elektrokolo je třeba udržovat alespoň jednou za měsíc, ať už se jedná jen o napnutí řetězu či jeho promazání spolu s přehazovačkou. Stejně tak asi každý někdy řešil spadlý řetěz. Technologie Valeo tento nejslabší článek elektrokola zcela odstranila. 

Valeo se nechce stavět do role výrobce jízdních kol, klade si za cíl pouze vybavit je elektrickým pohonem. S ohledem na tuto skutečnost vyvinula hned tři prototypy, které ukazují, jak lze jeho řešení přizpůsobit všem v současnosti používaným modelům: městské kolo, horské kolo a nákladní kolo pro přepravu zboží (s funkcí couvání a funkcí rekuperace elektrické energie při brzdění).

Díky tomuto špičkovému řešení společnost Valeo přináší opravdovou revoluci v hnacích ústrojích pro elektrokola. Navíc splňuje i nejnáročnější automobilové standardy, pokud jde o kvalitu, robustnost, životnost a bezpečnost výrobků.

Díky svému světovému vedoucímu postavení v oblasti elektrifikace vozidel má společnost Valeo řadu významných aktiv, a to včetně své technologické platformy 48V umožňující uspokojit širokou škálu potřeb. Valeo může využít i technologickou základnu a výrobní kapacitu, která významně zlevňuje výsledný produkt (Valeo vyrábí přibližně 30 milionů elektrických pohonů ročně).

Trh s elektrokoly vzkvétá a v příštích deseti letech se očekává patnáctinásobná expanze, která v roce 2030 přinese globální tržby na 270 milionů eur (zdroj: McKinsey/Center For Future Mobility -2020). Očekává se také významný růst trhu s elektrickými nákladními koly určenými speciálně pro doručování, a to i s ohledem na postupné omezování vjezdu do center měst pro vozidla se spalovacími motory znečisťujícími ovzduší. 

V roce 2019 tvořily výrobky zaměřené na snižování emisí CO2 57 % tržeb celé skupiny Valeo. 

Další aktuální články