Elektrokola jsou v roce 2021 motorem cyklistiky, ale nabídka a infrastruktura pro jízdu zaostává za požadavky uživatelů (TZ)

Praha 11. ledna 2021 — Asi nikdo už nepochybuje o tom,  že elektrokola většinově nahradí v prodejích mechanická jízdní kola. Málokdo ale čekal, že vývoj půjde kupředu tak rychle. Tento trh se má dle analytiků v následujících 10 letech zvětšit až 15 krát, chybí však dostatek bezpečného prostoru pro používání elektrokol při dopravě. 

Odhad prodejů elektrokol, který pravidelně zpracováváme v listopadu, hovoří pro rok 2020 přibližně o 240 tisících v Česku vyrobených elektrokolech, z čehož 60 % bylo určeno na export. 80 % z celkového počtu 120 tisíc v Česku prodaných elektrokol bylo vyrobeno v tuzemsku. Každé třetí u nás prodané jízdní kolo je již vybaveno elektropohonem. V následujících dvou letech pak předpokládáme, že se prodeje elektrokol stanou majoritním artiklem. Podle serveru Seznam.cz je v ČR více než 1000 specializovaných cykloprodejen a až na malé výjimky všechny již elektrokola nabízí. Vedle toho existuje ve všech větších městech několik specializovaných prodejen pouze na elektrokola a ta nabízí i řetězce hobby-marketů i všichni hlavní online-prodejci.   

Převis poptávky po elektrokolech všech typů nad nabídkou, který zaznamenali prodejci v průběhu loňského roku, bude pravděpodobně pokračovat i na jaře 2021. Většina známějších značek již má celou letošní produkci elektrických kol předprodánu prodejcům. Výrobu více kusů e-kol neumožňuje celosvětový zásadní nedostatek mechanických komponent – řazení, plášťů, rámů a též nedostatek článků pro baterie, kde výrobci elektrokol sdílí zdroje s producenty elektromobilů. Proto, i přes aktuální nucené uzavření, hlásí prodejny elektrokol na začátku roku značný zájem kupujících prostřednictvím e-shopových objednávek. Největší zájem je o modely cestovních elektrokol v cenovém rozsahu 35-55 tisíc korun. 

Tento typ elektrokola,  který je vedle dostatečné kapacity baterie vybaven též blatníky, světly, nosičem pro náklad a dalším příslušenstvím, lze totiž použít nejen k rekreaci, ale též k osobní dopravě. Česká města nicméně trpí značným deficitem vyhrazených cyklostezek. Evropská komise v rámci schváleného obřího finančního balíku Fondu obnovy doporučuje členským státům, aby z kapitoly investic do dopravních staveb určili alespoň 10% na zlepšení infrastruktury pro jízdu na kole.  Návrh České republiky, který byl komisi předložen, však v této kapitole nepočítá s žádnými prostředky na tuto výstavbu. Rozdíl mezi evropskými městy, které podporují bezemisní dopravu, a těmi, kde je automobil v centru pozornosti, se bude tedy dále bohužel zvětšovat.

Další aktuální články