Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Mýty o elektrokolech

Některé předpovědí tvrdí, že jednoho dne budou mít skoro všechny kola určená pro běžnou přepravu a rekreační jezdění mít baterii a motor. Prozatím tomu tak není a elektrokola jsou jednou z velmi rychle se rozšiřujících kategorií kol, ale také jednou z nejvíce mýty opředenou.  Většina mýtů je přitom velmi zábavná a často živená těmi, co elektrokola považují za zlo.

(1) Na ekole není nutné šlapat

Klasická, neupravená, elektrokola vyžadují aby cyklista šlapal, bez toho motor nebude pomáhat. Případně viz Jak je to s příšlapem (pomocí) u ekola? Budu muset pořád šlapat? a ekolo není o tom, že nešlapete

(2) Elektrokola se nehodí do deště, je tam přece elektřina

Elektrokola s deštěm nemají nejmenší problémy a od “elektřiny” ránu dostat nemůžete, není to zásuvka ve zdi. Jinak ale viz Jak je to s bateriemi u ekola? Měl bych se bát deště? (Jak funguje eletrokolo)

(3) Elektrokolo nevyžaduje žádnou námahu, je to podvod

Elektrokolo vám umožní stejnou námahu, jako klasické kolo. Dokonce vás možná naučí do toho ještě víc šlapat, než bez něj.  Důležité je, že s ekolem dokážete zvládnout kopce, o kterých jste jen snili

TIP: Mýty a pravda o elektrokolech je další užitečný přehled mýtů. Od jednoho z největších prodejců elektrokol v Česku

(4) Na elektrokole nedojedu daleko

Záleží na typu kola (jak silnou má baterii), kolik vážíte, jak hodně si necháte “přišlapávat” či používáte “boost” tlačítko. A pochopitelně i jaký je terén. V mírně kopcovitém AGOGS GUST zvládá na jedno nabití až 100 kilometrů. Podrobněji na toto téma viz Jak daleko dojedu na elektrokole?

(5) Když se vybije baterie, jsem v háji

Ale kdepak, prostě budete pokračovat v jízdě a poctivě šlapat. Ostatně viz Co se stane, když mi na elektrokole dojde šťáva?

TIP: Výhody elektrokol?  a Nevýhody elektrokol si určitě prostudujte společně

(6) Elektrokola se hodí jen pro ne-sportovce, jsou jen pro důchodce

Existuje mnoho typů elektrokol a je běžné, že potkáte sportovce, který má (například) horské elektrokolo. Pomáhá jim to dostat se rychleji a bez vyčerpání někam, kde elektro pomoc vypnou a pořádně si užijí jízdu bez asistence. Užitečné čtení najdete v Kolik kalorií spálíte jízdou na elektrokole?

(7) Pro ekolo je potřeba řidičák

Ale kdepak, elektrokola jsou prostě kola, kde jenom motor pomáhá při šlapání. Pomoc je navíc omezena jen do určité rychlosti. Odpověď hledejte v Potřebujete pro elektrokolo řidičák?

(8) Elektrokolo je nebezpečné, jede rychle a není slyšet

Ekolo je slyšet stejně jako každé kolo, pokud používáte “boost” tlačítko, tak je většinou slyšet i otáčení motoru. Na elektrokole navíc nejedete nijak rychleji, než na klasickém kole rychlost okolo 30 km/h je na rovině stejná ať už máte kolo či ekolo. A nezapomeňte, opět, nad 25 km/h už vám ekolo přišlapávat nebude. O tom ale více v Jak je to s omezením rychlosti u elektrokola na 25 km/h

TIP: Pokud jezdíte na e-kole a měříte si své výkony, zkuste myslet na následující: Pokud používáte Stravu a e-kolo, dbejte na správné označení aktivity

(9) Ekolo je totéž jako elektrický moped

Inu, není. Moped je motorka vybavená elektro-pohonem. Váží 3-4 krát tolik, míst 250 W výkonu bude mít 2000 a více a také bude jezdit podstatně rychleji (a bez šlapání). Nepatří na cyklostezky, do lesa, je to prostě silniční jednostopé vozidlo.  A dojde-li vám šťáva, budete tlačit a tlačit.

(10) Elektrokola vyžadují příliš údržby, nákladné údržby

Ekola vyžadují stejnou údržbu jako klasická kola a vydrží stejně. Liší se nakonec hlavně v elektromotoru a baterii, ostatní díly jsou shodné. 

POZNÁMKA: Je dost jisté, že časem bude mýtů víc než deset, ale do začátku to určitě stačí. Napadá-li vás nějaký další „ekolomýtus“, dejte vědět. Na Twitter, Facebooku nebo na redakce@kolotipy.cz 

PPS: Pokud snad hledáte mýty pro klasická kola, tak viz Kolo mýty aneb deset nejčastějších mýtů týkajících se ježdění na kole