TIP: Jak připravit kolo na novou sezonu?

Naštěstí už se to nezadržitelně blíží – po zimě, kdy jsme nemohli vyrazit prakticky nikam za sněhem, je tady začátek cyklistické sezóny. Taky už cítíte jaro ve vzduchu?  Už přemýšlíte, že první jízdu pojedete „tu svoji“ oblíbenou cestu?

Dříve, než na kolo vyrazíte, věnujte pár chvilek přečtením tohoto článku, respektive pár chvilek svému kolu anebo elektrokolu. Jak kola, tak i elektrokola, potřebují po dlouhé zimě zkontrolovat, a to hlavně proto, abyste svému dvoukolovému parťákovi v prvních chvílích neublížili a také abyste si díky zanedbanému servisu neublížili sami.

NEJPRVE KOLO POŘÁDNĚ OČISTĚTE

Ano, i těm nejsvědomitějším cyklistům se může stát, že na podzim odstaví své elektrokolo (nebo jízdní kolo) v ne-úplně ideálním stavu. Tedy částečně od bláta, špinavý řetěz. apod. 

Mokré znamená čisté!  Tak toto rčení zde úplně neplatí. Ano, kolo nebo elektrokolo je potřeba před čištěním namočit, nicméně samotná voda zaschlé bláta jistě nevyčistí. Nebojte se vzít kartáč (případně starý smetáček), čistící prostředek na kolo (anebo zředěný prostředek na nádobí) a důkladně vše očistěte. 

Velkou péči zasluhuje řetěz – pokud řetěz nečistíte pravidelně, věnujte mu dostatek času. Bude se vám jistě hodit např. starý zubní kartáček. Řetěz, přehazovačku, kazetu i převodník je nutné zbavit nečistot. Nečistoty nalepené na řetězu tvoří spolu s olejem brusnou pastu, která výrazně snižuje životnost celého soukolí a zkracuje dobu, kdy budete nuceni navštívit odborný servis. 

Brzdy – špalky a brzdné plochy ráfků je nutné očistit, protože během sezóny na nich ulpěla mastnota, která výrazně snižuje brzdný účinek. Pokud máte na svém kole nebo elektrokole kotoučové brzdy, odmastěte kotouč. Pokud si troufnete, můžete vyndat i brzdové destičky a lehce je zbrousit smirkovým papírem. 

Vidlice – kluzáky vidlice musí být čisté. Tyto kluzáky byste měli čistit po každé vyjížďce, kdy jedete v prašném prostředí anebo blátem. Ústí kluzáků je vhodné mazat, ale výhradně silikonovým olejem. Pokud byste použili obyčejný olej, jistě si časem zničíte těsnění vidlice a ta pak nebude fungovat. Silikonový olej naneste na ústí vidlice a několikrát propružte vidlici tak, aby se olej dostal dovnitř. Přebytky setřete.

KONTROLA

Dalším krokem je kontrola. Pokud jste čistili špalky nebo destičky svého elektrokola důsledně, máte již přehled o tom, zda nebudou potřebovat brzy výměnu. Výměnu destiček rozhodně nepodceňujte zvláště pokud používáte elektrokolo, které váží více, než klasické kolo a opotřebení destiček/špalků je rychlejší. U ráfkové brzdy nezapomeňte zkontrolovat i ráfek – u zasloužilých kol, může dojít k probrždění ráfku a nepěknému pádu. Drtivá většina ráfků určených pro ráfkové brzdy má na sobě drážku, která rychle a snadno ukazuje opotřebení ráfku. Pokud žádnou drážku nevidíte ani hmatem necítíte a naopak je na ráfku znatelná nerovnost (vypouklá směrem dovnitř), neváhejte a začněte řešit nový ráfek. Probržděný ráfek umí způsobit opravdu nepěkný pád.

Nezapomeňte ani na řetěz. Obyčejnou měrkou řetězu v ceně cca 100kč můžete snadno a rychle odhalit správný okamžik, kdy je nutné vyměnit řetěz a vyhnout se tak dražší opravě v podobě výměny kazety (nebo vícekolečka), případně převodníku.

Stav pneumatik má zásadní vliv na bezpečnost. U nafouknuté pneumatiky se špatně poznává, zda není zteřelá. Doporučuji proto vyfouknout duši kola a zkontrolovat hlavně boky pneumatiky jejím zmáčknutím, kde uvidíte drobné praskliny nejrychleji. Na plášti také důkladně hledejte různé trhliny, které jsou vždy důvodem k výměně pláště. Po nafouknutí pneumatiky na správný tlak (je vždy vyznačen na boku pláště) zkontrolujte, zda se někde netvoří boule. 

Výplety kol zkontrolujte aspoň pohmatem, zda není některý z drátů příliš volný, anebo zda nechybí úplně. V každém z obou případů je nutné výplet opravit. Pokud si na centrování netroufnete sami, objednejte se na servis.

Sedlo a sedlovku je také vhodné aspoň rychle zkontrolovat. Drží sedlo správně? Nehýbe se směrem dopředu?  Hliníkovou sedlovku je vhodné na začátku sezóny vytáhnout a namazat vazelínou. Karbonovou sedlovku ale určitě vazelínou nemažte.

Zkontrolujte šrouby. Správným klíčem zkontrolujte dotažení všech šroubů.

První jízdu věnujte zvýšenou pozornost chování svého elektrokola (nebo kola). Přeci jenom se může ukázat nějaká závada, která není lehce odhalitelná. Tak hlavně opatrně, ať si nezkazíte cyklistickou sezónu hned první jízdou.

Další aktuální články