Případová studie: proč Nadace Tipsport podpořila bikesharing a jak to pomáhá městům (TZ)

Na začátku byl problém známý každému druhému městu v republice: den co den ulice plné aut, hluk a smrad, že i ti, kteří by na svou cestu vyrazili pěšky nebo na kole, sednou raději do auta.

Beroun, zhruba 20tisícové město ve Středočeském kraji. A do toho stále ještě začínající nadace se sídlem tamtéž, která ladí svůj profil a zaměření. Psal se přelom roku 2018-2019. Loni v létě už se do ulic Berouna i okolních obcí slavnostně rozjela flotila 100 sdílených elektrokol Nextbike a Nadace Tipsport vzápětí podpořila uživatele bikesharingu i ve všech dalších městech České republiky, kde Nextbike působí. 

Od té doby mají jenom v Berouně společně na pomyslném počítadle prvních bezmála 120 000 jízd, v celé republice téměř dva miliony a kola s logy Nextbike a Nadace Tipsport jezdí ve 23 městech, takže usnadňují mobililitu bezmála 3 milionům lidí po celé České republice. Stačí na to aplikace v mobilním telefonu.

Šlo to snadno?

Jaký má to partnerství smysl? 

Co bylo těžší, než se původně zdálo? 

Odkud naopak přišlo nečekané zadostiučinění? 

A hlavně, kam spolu Nextbike a nadace Tipsport míří dál a proč věří, že firmy a nadace by se neměly bát dělat věci, které pomáhají městům a lidem, kteří v nich žijí?

Tahle krátká případová studie je podanou pomocnou rukou pro všechny, kteří zatím váhají.

“Začátky byly fakt náročné, místy až punk. Spouštěli jsme s Nextbikem projekt, který neměl v České republice obdobu, protože s ohledem na členitou geografii Berouna a okolních obcí jsme chtěli nasadit elektrokola, aby celou flotilu mohlo komfortně používat co nejvíce lidí, bez jakýchkoliv omezení,” vzpomíná ředitelka Nadace Tipsport Lucia Štefánková a jedním dechem dodává: “Když se dnes ohlédnu, stálo to za to. Nadace Tipsport se profiluje jako někdo, kdo zlepšuje život ve městě a doprava, pokud jí pomůžete zorganizovat jinak než všudypřítomnými auty, má na kvalitu měst zásadní vliv. Sdílená mobilita jako jsou kola a elektrokola do toho perfektně zapadají. A ti, co se přidají teď, už mají velkou výhodu, protože jsme prošlapali cestičku pro rozjezd bikesharingu v mnoha dalších městech.”

“Začátky byly fakt náročné, místy až punk. Spouštěli jsme s Nextbikem projekt, který neměl v České republice obdobu. Když se dnes ohlédnu, stálo to za to. A ti, co se přidají teď, už mají velkou výhodu, protože jsme prošlapali cestičku pro rozjezd bikesharingu v mnoha dalších městech.”

Nejčastější obavy partnerů kolem? Někteří se v Berouně báli o bezpečnost a možných úrazů, jiní měli pochybnosti, jak sdílená kola lidé ve městě přijmou a zda je vůbec budou používat. Když se táhla výstavba přípojek elektřiny pro dobíjecí terminály, vypadalo to na lince nadace – město Beroun – Nextbike smutně. “Jenže nakonec to bylo společné dílo a pánové z Nextbiku ukázali, jak jsou flexibilní a umějí na situaci reagovat. Odměnu dnes vidíme každý den v ulicích Berouna.” 

Po slavnostním rozjezdu na konci července 2020 nasbírala flotila hned odpoledne 247 jízd, o den později 375 a bylo jasné, že sdílená kola v Berouně a okolních obcích Hýskov, Králův Dvůr a Tetín pojedou. Nejčastěji je lidé využívají v ranní a odpolední špičce na cesty do práce, přes poledne potom na kratší jízdy po městě včetně obědů.

“Díky souhře s Nextbikem máme kdykoliv přístup do statistik, takže můžeme společně číst, jak lidé kola využívají a co případně zlepšit,” říká ředitelka Nadace Tipsport a dodává: “V Berouně máme například velmi vyrovnané využívání od pondělí do neděle, jezdí se do práce i na výlety do okolí, to bývá v některých městech jinak. Záleží zkrátka na celkovém organismu města. Každopádně, dovedete si představit, jak by město a život v něm vypadaly, kdyby všechny ty jízdy probíhaly autem?”

Co začínalo jako průkopnický projekt v jednom městě se v tandemu Nextbike – Nadace Tipsport velmi rychle rozšířilo do celé republiky. V Berouně nadace financuje prvních 15 minut zdarma pro všechny, zároveň se stala partnerem stříbrno-modré flotily sdílených kol ve všech městech od Písku po Havířov, kde nyní Nextbike působí. Nadace Tipsport lidem přispívá na zvýhodněné předplatné; namísto za 200 korun měsíčně tak může mít kdokoliv v republice neomezený počet jízd do 30 minut v Praze, Brně, Olomouci a dalších dnes už 19 městech jen za 149 korun měsíčně. “Věříme, že má smysl pomáhat odstraňovat bariéry a tohle je jeden ze způsobů. Letos jsme zase přidali inovací a kromě zvýhodněných tarifů ještě dáváme všem, kteří s Nextbikem v Česku jezdí, balík 150 000 jízd zdarma. Zda zrovna na vás vyšel tenhle bonus se člověk dozví po skončení jízdy přímo v aplikaci Nextbike; je to takové hravé překvapení. A také ukázka, jak dobře naše spolupráce s Nextbikem funguje. Můžeme společně kreativně vymýšlet,” popisuje Lucia Štefánková inovaci pro rok 2021. A přání do budoucna? “Aby příklad naší nadace inspiroval i další firmy a nadace. Aktivní a udržitelná mobilita je pro mne součástí společenské odpovědnosti, stejně jako otevřené sdílení našeho know-how. Jsem ráda, že náš příklad už inspiroval radnici na Kladně, a o zkušenosti se rádi podělíme i s dalšími. Stačí se ozvat nebo vyrazit do Berouna,” shrnuje ředitelka Nadace Tipsport dosavadní přínos zapojení do projektu s Nextbikem.    

5 tipů pro další nadace a firmy od ředitelky Nadace Tipsport

  1. Risk je zisk. Na začátku to s elektrickými koly v Berouně bylo složité, nikdo v republice nic takového před námi nedělal. Spousta obav, jak to vůbec město i lidé v něm přijmou. Jenže když vnitřně víte, že něco jako bikesharing ve světě dávno dobře funguje, a máte dobré partnery, dá se to překlenout snadněji. Od prvního dne, kdy elektrokola vyjela, potom projekt překonal všechna očekávání. A obavy zmizely. Nadobro.
  2. Něco nenaplánujete. Ta radost, když se vám “sama od sebe” objeví sdílená kola i před našimi pobočnými kancelářemi v Praze? K nezaplacení. Prestižní ocenění Lemur v rámci České ceny za public relations? To v plánu nebylo. Že volají starostky z dalších obcí, jak by se mohly zapojit? Co chtít víc?
  3. Kolegové jako zákazníci. Často jako první přemýšlíme o lidech “tam venku”, a přitom pod nosem máme své vlastní kolegy, interní zákazníky. Jenom v Berouně jich má Tipsport přes 600 a díky flotile sdílených elektrokol se jejich přesuny po městě výrazně zjednodušili, nemusejí brát auto a projedou se. Koneckonců, dobíjecí stanice u centrály firmy patří trvale mezi nejvyužívanější ve městě. Kolik dalších firem, univerzit či velkých úřadů, které by si mohly zlepšit mobilitu vlastních zaměstnanců, ještě po republice je? 
  4. Netřeba vynalézat kolo. Doslova. Sama jsem kola jako běžný dopravní prostředek znala z doby, kdy jsem žila v Nizozemsku. Proč by to tak nemělo fungovat i v českých a moravských městech? Při rozjezdu flotily elektrických kol a dobíjecích terminálů v Berouně jsme si prošli řadou divokých momentů a dnes víme mnohem lépe, jak na to. Proč bychom se o to nepodělili s ostatními? Ať Beroun poslouží i ostatním jako inspirace a laboratoř moderní městské mobility 21. století. Stačí přijet, rádi pomůžeme dalším.
  5. Máme pořád co zlepšovat. Společná komunikace? Společné aktivity? Je toho spousta, co máme s Nextbikem ještě před sebou. Jsme přece jenom stále mladá nadace a rosteme postupně. Důležité je nebát se jít za tématem vytrvale. Firmy a nadace by se neměly bát podporovat projekty, které mění zaběhané pořádky jenom proto, že si třeba někdo na začátku neumí představit, jak by to zrovna u něj fungovalo. Bikesharing mění města k lepšímu a přitom je pořád ještě tolik českých měst, firem a nadací, kterým by zapojení do něj slušelo. Jsme rádi, že my s Nadací Tipsport u toho můžeme být.

Další aktuální články