Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

TIP: Jak je to s nosností kola (a elektrokola)?

Pokud si budete pořizovat kolo a nemáte zrovna to štěstí a nevážíte nějakých 60 kilogramů, tak byste měli při pořizování či půjčování kola věnovat pozornost nosnosti. Tedy na kolik kilogramů váhy (jezdce a všeho dalšího) je kolo postavené.  

Pokud totiž budete s váhou převyšující nosnost kola jezdit, povede to nejenom k vyššímu opotřebení, ale může to vést i k poškození některý součástek. Typicky se to může projevit praskajícími dráty, ale i horšími věcmi, jako je prasknutí rámu či vidlice (a tam už to může být značně nebezpečné). Vyšší opotřebení budou mít i pneumatiky a příliš velkou váhu můžete mít také problém ubrzdit (o vyšším opotřebení brzd nemluvě). 

Na kole navíc nejedete pouze vy v podobě kdy se vážíte (tedy, ehm, většinou nazí) ale máte na sobě oblečení, vezete lahev s pitím, mobil, peněženku, hustilku, nějaké to nářadí a náhradní díly, něco váží i nosič. V batůžku možná i jídlo či něco dalšího. Tím váha naskakuje o nějaké ty kilogramy a u delších cest možná i o nějakou tu desítku kil. 

Běžně mají kola nosnost do 120 kg (horská, krosová, silniční, trailová). Trekkingová kola či BMX mívají 140 až 150 kg.  Záleží na rámu, vidlicích, kolech ale i velikosti – menší rám může mít menší nosnost, u rámu hodně záleží na to z čeho je vyrobený.  Nosnost nad 140 kg už nebývá tak častá, ale není problém takový kola najít.  

POZOR: Někteří výrobci udávají nosnost čistou (tedy bez váhy kola), někteří včetně váhy kola. Bohužel tenhle zmatek musíte brát v potaz a počítat správně. 

TIP: Mrkněte na eKolo.cz do XXL Elektrokola pro jezdce s vyšší váhou. eKolo.cz je také jeden z  e-shopů kde je nosnost kola uváděna v parametrech.  Cenově dostupné kolo s nosnosti 150 kg je například AGOGS GUST či LOVELEC Ascend (na obrázku výše)

Elektrokola mají v tomto ohledu mírnou nevýhodu, motor a baterie zvyšují váhu kola a ubírají z nosnosti. Údaje výrobce o nosnosti ale už s touto váhou počítají. 

U nosičů nezapomeňte že i zde je dána maximální nosnost – většinou to bývá 25 kg u zadního nosiče, 10 kg u předního. Což mimochodem znamená i to, že na nosiči opravdu nemůžete vozit dalšího pasažéra. 

Jste-li opravdu těžší, tak vhodné je na to myslet i výběrem šíře pneumatik – širší znamená lepší rozložení váhy.

Pokud budete jezdit v náročném terénu, tak rezerva nosnosti  by měla být větší. Jízda po silnici tak velkou rezervu nevyžaduje, ale myslete na to třeba přizpůsobením rychlosti. 

TIP: Kolo je ideální pro snížení váhy. Při rozumné kombinaci pohybu a zlepšení stravování můžete bezproblémově hubnout jedno kilo týdně (ale i rychleji).  Nic vám nebrání postupně váhu dostat na úroveň vhodnou pro vaše vysněné kolo.  Mrkněte do Jak na kole zhubnout?

Těžší jezdec u elektrokola bude znamenat i vyšší spotřebu baterie. Tohle určitě nepodceňujte, pár kilo dolů může znamenat zvýšení dojezdu o deset kilometrů.   V Jak daleko dojedu na elektrokole? je o tom řeč.

Tento tip poprvé vyšel 25. srpna 2020