První dojmy a některé praktické tipy: Haibike SDURO FullNine 2.0 (2020)

Díky Ebike Partners mohu sezónu 2021 začít na zcela novém kole Haibike SDURO FullNine 2.0 500Wh 10-r. Deore 20 HB YSTS. První celopéro v životě, velká změna po čtyřech letech ježdění na Agogs GUST. Těch rozdílů je samozřejmě hodně – široké pneumatiky, celoodpružené, chybějící červené (boost) tlačítko. Samozřejmě i chybějící blatníky, nosič a některé další „zbytečnosti“.

10. dubna se mi podařilo vyrazit na první jízdu. První jak na novém kole, tak první v tomto roce (dva měsíce indoor na Kettler 309 se prostě počítat nedají, to není ono). Poznávat rozdíly, učit se s kolem zacházet – je totiž o kousek delší, také o kousek vyšší (kola 29″), řídítka jsou také širší a chová se samozřejmě jinak.

Ovládání displeje

Haibike SDURO displejPrvní zajímavosti se týkají displeje/ovládaní příšlapu – zapíná se jen displej, baterie samostatný vypínač nemá. Za jízdy je dobře vidět, byť stejně jako u předchůdce bych ukazatel stavu baterie ocenil v procentech, kdo má pořád počítat ty čárky.

Jako s každým ovládáním se musíte naučit k čemu slouží tlačitka i kombinace tlačítek – kompletně je to popsáno v Návod pro Yahama Side Switch (Display Type A). Základní věci zde: 

  • zapínat/vypínat (vpravo dole, [1])
  • ale také nulovat aktuální ujetou vzdálenost (delší stisknutou obou nahoru/dolu tlačítek, tedy [4]+[5])
  • přepínat mezi zobrazenými informace (celkově  ujeto, aktuálně ujeto, kolik teoreticky ještě vydrží baterie = dojezd, delší podržení [5]) – osobně používám málo, většinou nechávám zobrazeno aktuálně ujeto (TRIP)
  • pokud máte na kole světlo (tady není) tak, které tlačítko zapíná vypíná (prostřední dole, [2])
  • zapnutí pomoci při vedení (levé dole, hodí se když kolo vedete/tlačíte. [3])

To podstatné je i nastavení úrovně příšlapu – dvě tlačítku nahoru/dolu, +ECO, ECO, STANDARD a HIGH. Nutno vyzkoušet, protože záleží na vás, momentálně náladě nohou a terénu. A samozřejmě kolik potřebujete mít baterie a jak daleko dojet, protože čím vyšší příšlap, tím víc bude baterka mizet.

Automatická volba úrovně příšlapu

Zajímavý na tomto kole je režim AUTO (dlouho podržení nahoru [4], na displeji se objeví „A“), kdy nemusíte řešit nastavenou úroveň a kolo si ji upravuje samo, podle toho jak silně šlapete – pokud silněji, poskytne vyšší úroveň a pak ji sníží. Zkoušel jsem to zhruba poslední třetinu první jízdy a musím říct, že se mi to docela dost líbí. Není potřeba příliš měnit nastavení – jak to šetří (či nešetří) baterku je otázka. Užitečné je to i při rozjezdech na křižovatkách, automaticky to nastaví HIGH abyste odjeli rychleji a pak sníží (na AGOGS GUST na tohle bylo dobré červené BOOST tlačítko)

Více o AUTOmatické volbě v Automatický režim u Habike SDURO/Yamaha 2020 PW-ST/X2 motorů

V displeji (ani v baterii) není USB konektor pro nabíjejí. V předchozím kole jsme ho měl a nepoužil ani jednou, takže tohle určitě není nedostatek.

Spotřeba a baterie

Věc kterou si musíte odzkoušet a naučit. U předchozího kola platilo, že většinou je 10 kilometrů jeden dílek pryč, ale nebylo to lineární a hlavně to ovlivňovaly kopce a síla příšlapu. Na Haibike to vypadá podobně – první jízda 30 km a tři díly pryč – terén tak nějak zhruba stejný jako obyčejně, tedy jeden velký kopec od Vltavy do Bohnic. A zbytek střídavě – nakonec to můžete vidět na záznamu aktivity ve Stravě.

Chcete-li šetřit, tak držet příšlap „dole“ – tedy +ECO a ECO. Chcete-li šetřit sebe a moc se netrápit, tak STANDARD. Velký kopec buď totéž, nebo zkusit HIGH – ale tradičně pomáhá zvolit větší zadní kolečko, než vyšší úroveň příšlapu – nakonec není kam spěchat.

Zajímavé bude si vysledovat a naučit jak se chová AUTOmatická volba příšlapu – podle pozorování z první jízdy se snaží to držet na STANDARD v okamžiku kdy není potřeba víc. Takže pokud byste chtěli opravdu šetřit, je lepší manuál a +ECO/ECO.

Baterie 500 Wh/13Ah není zabudována do rámu, je klasicky na horním a spodním úchytu (se zámkem) a bez problémů odnímatelmná i nasaditelná. Na baterii je indikátor nabití s tlačítkem co aktivuje zobrazení. Pozitivní je, že má na horní části „ucho“ pro nošení a bez problém stojí na výšku i leží na šířku v libovolné podobě.

Od výrobce uváděný dojezd až 200 km (někde dokonce 215 km) je samozřejmě sci-fi, nebo lépe řečeno realita při minimálním využití baterie, nenáročném terénu a lehkém jezdci. Z první jízdy těžko odhadovat, ale vypadá to na klasických jistých 70 až 90 km (s moji váhou, stylem jízdy, atd).

Pokud byste chtěli navýšit dojezd? Haibike nabízí 745 Wh baterie k dokoupení. Což je vlastně o polovinu větší kapacita.

Nabíjení se děje 4A rychlo nabíječkou, prozatím neotestováno jak dlouho trvá plné nabití. Jak už to tak bývá, tak vlastní kulatý konektor s několika piny, skrytý pod gumovou krytkou zabraňující vodě.  Na baterii samotné je indikátor nabití (a tím i průběhu nabíjení).

Co mi chybělo

První nedostatek je, že není dobře kam dát lahev – chybí montážní body na držák. takže buď to můžete řešit vakem v batohu nebo třeba FIDLOCK BOTTLE TWIST SET CLEAR 600ml – na rám se dá přichytit pásky (a místa jsou minimálně dvě) a v držáku je lahev uchycena magneticky. Dejte mi pár jízd, a naučím se ji vkládat zpět. Vyndání je snadné.

Změny převodu (přehazování) funguje skvěle, ale chybí mi viditelná indikace kam mám přehozeno – předchozí kolo to mělo a bylo to docela šikovné. Zejména pokud začínáte a nemáte to zažité. Reálně to není něco co by byl zásadní problém, po čase si zvyknete z odezvy kola.

Pláště (Schwalbe Tough Tom, 57-622) bez připomínek. Tedy lépe řečeno spokojenosot, protože ve srovnání s poněkud „hladkou“ předchozí klasickou tohle prostě drží. Budu ale muset vyřešit to, že to má galuskový ventilek a moje cestovní hustilka ho neumí. Takže buď hustilku co umí nebo je možné pořídit redukci (udělá z galuskového klasický auto ventilek, tedy takový co lze použít i na benzince, takže dost dobré tak jako tak). Duše jsem si mimochodem hned v Ebike Partners koupil dvě do zásoby a minimálně jednu budu určitě vozit v batohu. Píchnout s tlustými plášti s „traktorem“ bude sice obtížnější, ale kdo by to riskoval.

Kolo nemá žádné osvětlení ani odrazové prvky. Za roky ježdění jsem se úspěšně vyhýbal ježdění večer, takže to nebylo něco co by nešlo postrádat. Bude ale asi vhodné koupit něco svítícího dopředu a blikacího dozadu. Ve snížené viditelnost se to hodí a co kdyby náhodou.

Chybí i stojánek, který určitě pořizovat nebudu. Blatníky u kterých se těším na to, že budu mít na zádech pruh. Samozřejmě chybí i nosič, ale kdo by proboha na horské celoodpružené kolo montoval nosič. Na předchozím kole se občas hodil, ale byla to další váha navíc. Malou brašničku pod sedlo jsem bez problému přemontoval (jsou tam hlavně sady klíčů a páky na sundání plášťů) a ostatní věci u od loňska vozím v batohu. Brašnu na přední řídítka už vracet opravdu nebudu.

Bowdeny vedoucí z rámu „pod sedlem“ poněkud trčí do stran, ale myslí že to pořeším tím, že je chytím něčím trochu k sobě. Něčím dostatečně pružným samozřejmě. Nevadí to, ale irituje mě to.

A poslední drobnost, není dobře vidět na stav „nahuštění“ zadní pneu při jízdě, přes všechny ty věci „nad ní“ není vidět jak hodně je „zploštělá“ při jízdě. Zvykl jsem si tak nějak to brát jako vhodný ukazatel toho, že bych asi mohl přifouknout.

Co jsem hned ocenil

Motor Yamaha PW-ST 250 W 70 nm je hodně tichý, prakticky ho neslyšíte. Nebývá to běžné a samozřejmě čas ukáže, protože po delší době se přeci jenom pak různé zvuky objevují. V tuto chvíli na výbornou. Výkon je výborný a to i přes to, že aktuálně vozí 102 kg (musím to dostat tak na 95, cíl pro letošní rok) živé váhy a vzhledem k počasí ještě dost oblečení. Nosnost je 120 kg, takže pohoda.

Brzdy brzdí jak mají, to jen tak malá poznámka. Čtyř pístové hydraulické kotoučové brzy Tekro. Sedlo je pohodlné, tedy tak jak na první jízdu po zimní přestávce byt může.

Hmotnost 22.7 kg je očekávatelná, byť jako vždy byste toužili aby kolo vážilo tak o deset kilo méně. Jenže to u elektrokola, celoodpruženého, s 500 Wh baterií dosáhnete těžko – hliník je prostě hliník. A ano, musím to tahat jedno patro po schodech,  abych to dostal ven a pokaždé při tom už roky nadávám. Ale co by člověk neudělá pro zdraví.

Prozatím jsem v žádném větším terénu nezkoušel, ale z chování na silnici, stezkách říkám, že tohle se mi líbí – není to závodní (a já nejsem a nebudu závodník), s jistotou lehčí i náročnější terén bude bez problémů. 

Přední i zadní tlumič je vzduchový (SR Suntour, 100 mm) a aktuálně je přední na můj vkus dost tvrdý, pro příští jízdu to musím zkusit změnit. Odpružení „pod sedlem“ je oproti předchůdci fantastická věc a obávám se, že už nikdy nebudu chtít nic co není celoodpružené. Ten rozdíl je fantastický. S oběma se musím tak jako tak naučit zacházet, předchozí kolo mělo jen přední a nikoliv ovlivnitelný „nahuštěním“. Jen tedy asi budu muset výhledově pro ženu pořídit také něco celoodpruženého, tohle mi asi nedovolí dlouho.

Přehazovačka Shimano Deore, 10 převodů (vzadu, vepředu klasicky nic) – největší kolečko (11-42) je dostatečně velké na to abyste s motorem (ale i bez) zvládali slušné kopce. Přehazování pomocí dvou páček vpravo, bez indikace. Vepředu je horní „vedení“ řetězu, u Agogs Gust tohle citelně chybělo a řetěz při větším nadskočení často padal. 

Subjektivní pocit při jízdě bez příšlapu je, že to prostě „jede líp“. Jenže tam je otázkou, jestli jsem tomu poněkud nepomohl dvěma měsíci 20 minutové denní aktivity doma na Kettleru. Taková příprava na sezónu se totiž prostě docela hodí.

Koupit můžete na Ebike Partners – Haibike SDURO FullNine 2.0 500Wh 10-r. Deore 20 HB YSTS stříbrná/červená/černá v L/XL provedení. Aktuální cena 77.999 Kč s DPH

Pokračování v budoucích dílech, včetně dalších fotografií z testování a kompletních parametrů. Prozatím pouze první dojmy. 

Další aktuální články