TIP: Automatický režim u Haibike SDURO/Yamaha 2020 PW-ST/X2 motorů

Pří první jízdě na Haibike SDURO Full Nine 2.0 jsem objevil AUTOmatickou volbu úrovně příšlapu (novinka od Yamahy v roce 2020). Stačí podržet (u Side Switch displejů) horní tlačítko volby úrovně příšlapu, na displeji se objeví „A“ a kolo se samo rozhoduje, kterou z úrovní příšlapu zvolí. V originále Automatic Support Mode využívá čtveřici sensorů (Quad Sensor System), kterými jsou kola s Yamaha 2020 PW-ST (ale i PW-X2) vybavena.

S pomocí měření toho jak silně šlapete (torque), jak rychle jedete (speed), jak rychle šlapete (Rotationnáklonu (zda jedete z kopce, po rovině nebo do kopce, angle) se řídící jednotka rozhodne, jak hodně vám bude pomáhat. Nemusíte tedy volit úroveň příšlapu (High/Std/Eco/Eco+) a necháte to na automatu.

Výhod je několik

  • může to ušetřit baterii, protože rychleji sníží úroveň příšlapu, tam kde byste to neudělali hned (nebo možná vůbec), vyšší úroveň příšlapu také nechá jenom po dobu nutnou
  • ušetřená baterie znamená, že dojedete dál
  • při rozjezdech vám automaticky přidá vyšší úroveň bez nutnosti to volit na displeji, takže na křižovatkách (ale i do kopce) budete rychlejší. U Haibike SDURO FullNine 2.0 (2020) jsou právě rozjezdy díky Yamaha motoru (a zejména v Auto režimu) velmi příjemné
  • V náročnějším terénu nemusíte úroveň příšlapu vůbec řešit

Jak je to s šetřením baterie musím ještě poznat, ale druhou jízdu jsme celou zkusil na AUTO a oněch zhruba 40 km vyšlo na necelou polovinu kapacity baterie, takže proti manuálním volbám to (subjektivně) baterii opravdu šetří. Budu to ale muset někdy srovnat na zhruba stejné trase bez Auto.

Je to velmi příjemné nemuset přemýšlet nad tím, co tam vlastně máte a kdy snížit či zvýšit příšlap. Komfortní je to i v kopci, kdy vyšším tlakem na pedály vyvoláte rychlejší jízdu i díky automatickému zvýšení příšlapu, nižším tlakem se pak můžete do kopce ploužit pohodovým relaxačním způsobem.

TIP: Návod pro Yahama Side Switch (Display Type A)

Má to jeden zajímavý vedlejší efekt – budete do toho chtít šlapat víc, protože kolo co reaguje na vyšší „tlak“ na pedály je prostě příjemně živé.

Ve výsledku místo obvyklých  průměrných 19 až 20  km/h se dostanete tak o 3-4 km/h výše – druhá jízda průměr 22.1 km/h. Na té druhé jízdě jsem se navíc běžně pohyboval nad 25 km/h a tím pádem i nad momentem, kdy kolo příšlap vypne (po dvou jízdách nemám ještě vysledováno kde přesně to nastává, je tam 10% povolená tolerance). Ale také se vydal zkoumat Klánovický les a nějaké terény, kde člověk ocení celopéro, kdyby to bylo čistě po silnicích a stezkách, asi by to bylo ještě vyšší.

Automatická volba příšlapu se hodí i v terénu, ale tam si na to chce zvyknout. Nutno dodat, že samozřejmě nic nebrání tomu si zvolit úroveň příšlapu manuálně. Či zcela vypnout. Jsme si ale dost jist, že právě v trailu je Auto ta lepší volba.

Předchozí díl První dojmy a některé praktické tipy: Haibike SDURO FullNine 2.0 (2020)

Koupit můžete na Ebike Partners – Haibike SDURO FullNine 2.0 500Wh 10-r. Deore 20 HB YSTS stříbrná/červená/černá v L/XL provedení. Aktuální cena 77.999 Kč s DPH

Další aktuální články